Bezpečný nákup - PecatKvality.sk

Internetové podvody

... alebo 9 malých pravidiel internetovej kúpy

   

 

Ak máte aj vy za sebou aspoň jednu skúsenosť s internetovým nakupovaním tak viete, že nakupovať online sa neoplatí bezhlavo. Pokiaľ sa okrem známky overeného nákupu chcete riadiť aj vlastnou intuíciou, odporúčame ešte pred samotným nákupom niekoľko pravidiel.

 

1) Online nakupovanie je o dôvere a o informáciách. Pôsobí na vás e-shop dôveryhodne? Viete nájsť na stránke všetko, čo vás zaujíma? Moderný a pekný vzhľad e-shopu ešte nezaručuje jeho kvalitu! Skúste nájsť obchodné meno predajcu, jeho kontaktnú adresu, IČO alebo kontakty. Čím viac informácií o predajcovi, tým väčšia snaha o dôveru zo strany zákazníka k nemu.

 

2) Nevyskúšate, ale uvidíte. Tovar na rozdiel od kamenných predajní nemôžete ohmatať a skontrolovať. Ak však predajca poskytne detailný popis a fotografie, opäť je to len plusový bod pre neho. V kvalitnom e-shope sa vám nemôže stať, že namiesto fotografie obrázka bude svietiť ikonka náhľad nie je k dispozícií alebo foto momentálne nemáme. Kto nemá, nech nepredáva!

 

3) Pozrite si spôsob dodania tovaru a jeho cenu. Poštovné aj suma zaň vám musí byť jasná. Kvalitné e-shopy ponúkajú hneď viacero typov poštovného – na dobierku, kuriérom a pod. Ak si predajcom nie ste istý, neposielajte mu peniaze na účet bez premyslenia. Vždy si nechávajte pri sebe doklad – potvrdenie o prevode peňazí sa dá získať aj pri platbe cez internet.

 

4) Reklamácia – obávaná činnosť, ktorá však dokáže preveriť poctivosť každého predajcu. Jej podmienky musia byť zrejmé a nesmú zákazníka znevýhodňovať. Darmo bude mať zákazník možnosť svoj tovar vrátiť, ak cena za poštovné a reklamačné náklady prevýšia hodnotu samotného výrobku.

 

5) Nakupujte u overených predajcov. V tomto prípade platí aj staré známe jedna baba povedala. Práve spokojnosť zákazníkov vytvára dobrý obraz o obchode. Pred objednávkou si skúste zadať meno firmy do vyhľadávača. Prípadne pozitívne alebo negatívne recenzie od kupujúcich povedia o e-shope zase kúsok viac. Pozor! Tucty pozitívnych recenzií ešte z vášho predajcu nerobia poctivého. Prečo? 

 

6) Zadali ste svoje osobné údaje, čo ďalej? Na základe ochrany osobných údajov si každý predajca musí vypýtať váš súhlas na spracovanie mena, adresy a podobných informácií. Zvyčajne sa to robí zaškrtnutím políčka pri objednávke. Rovnako máte ako zákazník právo na to, aby vám – ak si neželáte – nechodili informačné letáky alebo e-maily.

 

7) Od nákupu musíte mať možnosť odstúpiť, ak zo strany predajcu neboli podmienky predaja dodržané. Kontrolovať by ste si mali aj dodaciu lehotu. Ak predajca uvedie, že do siedmych pracovných dní budete mať tovar doma a vy čakáte dní osem, neváhajte a volajte! Tu sme opäť pri prvom bode – našli ste kontakt na predajcu na jeho webe? A funguje?

 

8) Chaotický obchod = chaotický predajca. Nemusí to platiť vždy, ale ako kupujúceho vás aj takáto vec môže odradiť. Skrátka, internetový predaj by mal mať prehľadné a kompletné informácie. Overte si jeho pohotovosť napríklad e-mailovou otázkou. Ak príde rýchlo, predajca má záujem o seriózny prístup.

 

9) Posledné pravidlo – pýtajte sa, volajte, dožadujte sa. Toto pravidlo je zárukou každého kvalitného nákupu, a to nielen na internete. Ak ste s predajom spokojný, nechajte pozitívny ohlas. Ak nie, nechajte ohlas negatívny. Neposielajte peniaze takým spoločnostiam, ktorým neveríte už pri prvej návšteve stránky. Skúste si preveriť, či patria medzi certifikované. Ak má predajca záujem získať certifikát Bezpečného nákupu, vidieť, že jeho podnikateľské úmysly smerom k zákazníkom sú úprimné.